Fysieke winkel blijft belangrijk

fysieke winkel, picture Zeelandtravel.nl

Als je meer wilt weten over een bepaalde branche in Nederland zijn de Insights van de ABN AMRO een uitstekende kennisbron. Iedere week worden er publicaties en rapportages gemaakt over sectoren van de Nederlandse economie. In september 2015 verscheen er een analyse over de consument van de toekomst. Er zullen in 2015 meer online shops zijn dan fysieke winkels. Na onderzoek is de conclusie van de bank dat de fysieke winkel wel degelijk bestaansrecht heeft maar wel om een nieuwe positionering vraagt.




In de rapportage die 20 pagina’s telt wordt vastgesteld dat het online gemak het klantgedrag veranderd heeft. De online shops zijn 24 uur per dag open en hebben vaak een enorm aanbod van artikelen. Consumenten kunnen o.a met vergelijkingssites producten en diensten goed vergelijken en hierdoor beter een keuze maken. In de elektronica en mode heeft online winkelen een sterke groei laten zien. Andere voordelen van de consument zijn de snelle bezorging waaronder dezelfde dag bezorgd en levering in het weekend. Supermarkten hebben tot nu toe nog weinig te vrezen van online boodschappen doen maar ook hier is een kentering zichtbaar. Een website als HelloFresh die maaltijdboxen samenstelt en thuis bezorgt bij consumenten doet het erg goed. Ook AH en Jumbo zijn met online boodschappen begonnen na het succes van Picnic.

Hoewel het online winkelen steeds belangrijker wordt zullen fysieke winkels niet snel verdwijnen. Sterker nog; er zijn al verschillende online bedrijven die een fysieke winkel geopend hebben zoals elektronicawinkel Coolblue en Zalando. De meerderheid van de klanten bezoekt toch graag nog een fysieke winkel . Dit kan zijn omdat ze het artikel met eigen ogen willen zien, het zelf willen passen of liever persoonlijk een vraag willen stellen. Fysieke winkels moeten hierop inspelen en mee veranderen met het gedrag van de klant.

Tags: winkelen, winkels pinnen met irisscan,