Markt voor fitness watches groeit
Internationaal marketingbureau GfK publiceerde onlangs een onderzoek naar de markt voor non-food. Deze markt groeide in het derde kwartaal van 2015 met gemiddeld 2%. Sectoren met de hoogste omzetstijging waren telecom, huishoudelijk, fashion, entertainment en boeken. Toerisme en elektronica lieten juist een daling zien. De telecom liet internationaal een gemiddelde groei zien van 10%. Smartwatches en health- fitnesstrackers waren de absolute toppers. Hun groei was meer dan 115%!
In dat licht is het niet verwonderlijk dat horlogefabrikant Fossil Group het bedrijf ‘Misfit’ heeft overgenomen dat fitness trackers maakt. Fossil richt zich op de wat duurdere horloges en accessoires. Fossil presenteerde een eerste smartwatch dat het in samenwerking met Intel had gemaakt. De Fossil smartwatch werkt op Android Wear en zal rond de kerstdagen verkrijgbaar zijn voor de consument. Door de overname van Misfit wil het zijn positie op de smartwatch markt verbeteren.
Fitness watches
Een ander groot bedrijf dat fitness trackers maakt is het Amerikaanse bedrijf Fitbit. In Nederland worden ze verkocht door webshop Coolblue. Het meest verkochte model is de Fitbit Charge HR Black – L. Deze activity tracker heeft een geïntegreerde hartslagmeter waardoor je je hartslag kan meten via de pols. Het wekkeralarm heeft een trilfunctie en ook houdt dit slimme horloge bij wanneer je in slaap bent gevallen. Goedkoper is de Fitbit Flex Black (75 euro) activiteitstracker die geen hartslagsensor heeft. De goedkoopste bewegingstracker is de Fitbit Zip voor 55 euro. Als je bestelt voor 23.59 uur (ook in het weekend) dan wordt je bestelling de volgende dag thuis bezorgd.
Smartwatches
Smartwatch Tag Heuer
Beste smartwatch
Apple watch